Sekretesspolicy Parkos

Denna integritetspolicy gäller för behandling av personuppgifter som personuppgiftsansvarig i den mening som avses i den allmänna dataskyddsförordningen (”GDPR”) av Parkos B.V. (handelskammarens nummer: 02095013), beläget på Boumaboulevard 77, 9723 ZS Groningen, nedan kallat ”Parkos”. Denna integritetspolicy gäller för behandling av personuppgifter för:

  • Webbplatsbesökare
  • Kunder
  • Sökande
  • Leverantörer

Parkos värnar om skyddet av din personliga integritet. Därför har Parkos utarbetat denna integritetspolicy. Syftet med denna integritetspolicy är att vara transparent med hur Parkos samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter i enlighet med artiklarna 13 och 14 i GDPR.

Vad är en personuppgift?


Enligt GDPR avses med personuppgifter all information om en identifierad eller identifierbar fysisk person. Detta innebär att informationen antingen direkt hänvisar till någon eller kan spåras tillbaka till den personen.

I vilka syften behandlar vi personuppgifter?


Vi behandlar endast dina personuppgifter för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål. Nedan hittar du mer information per kategori av registrerade om de olika ändamålen.


WEBBPLATSBESÖKARE

För att besvara dina frågor när du kontaktar oss, t.ex. via kontaktformuläret på webbplatsen.

Vad innebär detta ändamål?

På vår webbplats finns våra kontaktuppgifter och webbformulär. Detta gör att du kan kontakta oss. När du kontaktar oss och/eller fyller i ett webbformulär behandlar vi de personuppgifter som du lämnar för att kunna kontakta dig och besvara din fråga. Den rättsliga grunden för denna behandling är vårt berättigade intresse av att kontakta dig som svar på din förfrågan (artikel 6.1 f i GDPR).

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar endast de personuppgifter som du lämnar till oss, t.ex. via ett webbformulär, en chatbot, e-post eller telefonkontakt. Detta kan inkludera: namn, kontaktuppgifter och information som du lämnar till oss under kontakten.


För analys och utveckling av vår webbplats, våra produkter och tjänster (genom funktionella och analytiska cookies).

Vad innebär detta ändamål?

Vi behandlar även personuppgifter som du indirekt lämnar till oss. Vår webbplats använder cookies för funktionella, analytiska och marknadsföringsändamål. Funktionella cookies är nödvändiga för att kunna använda webbplatsen. Den rättsliga grunden för analys- och marknadsföringscookies är samtycke, vilket du ger genom att godkänna våra cookievillkor i cookiebannern på webbplatsen (artikel 6.1 a i GDPR) eller, när det gäller funktionella cookies, vårt berättigade intresse av att ha en välfungerande och säker webbplats (artikel 6.1 f i GDPR).

Mer information om de cookies vi använder och de uppgifter vi behandlar finns i vår cookiepolicy.

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar dina platsdata, IP-adress eller app-ID, webbläsare och enhetstyp samt webbplatsens språk.


KUNDER

För att utföra våra tjänster/kontrakt (daglig affärsverksamhet).

Vad innebär detta syfte?

För att utföra våra tjänster, inklusive att dela uppgifter med partners (leverantörer av parkeringstjänster och försäkringsbolag), göra en bokning, ekonomisk administration (såsom fakturering, beräkning och registrering av avgifter och kostnader, betalningar, inkassering av fordringar och betalning av våra fakturor), behandlar vi kundens personuppgifter. Detta gör att vi på ett effektivt och ändamålsenligt sätt kan tillhandahålla våra tjänster, hålla kontakt med dig och skicka servicemeddelanden om din bokning.

Behandlingen av personuppgifter för detta ändamål är nödvändig för att ingå eller fullgöra ett avtal med dig (artikel 6.1 b i GDPR), vårt berättigade intresse av att tillhandahålla våra tjänster på ett effektivt sätt (artikel 6.1 f i GDPR) och för att uppfylla våra lagstadgade administrativa skyldigheter (artikel 6.1 c i GDPR).

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar ditt namn, telefonnummer, handelskammarens nummer (om tillämpligt för företagsanvändare), flygnummer, avgångs- och ankomsttider, flygplats, e-postadress, adressuppgifter, konto- och momsnummer och annan relevant information som du tillhandahåller under genomförandet av avtalet. Vi behandlar även registreringsnummer, bilmärke/modell, skälet till resan (affärs- eller privatresa), om en rabattkod har använts (t.ex. via Tell A Friend) och den aktuella statusen för dina parkeringskrediter, om tillämpligt.


För att publicera en recension

Vad innebär detta syfte?

Kundfeedback är mycket viktigt för oss. Därför kan vi be dig att dela med dig av din åsikt om vår tjänst genom en recension. För att informera potentiella kunder kan vi också publicera dessa recensioner. Den rättsliga grunden för denna behandling är vårt berättigade intresse av att ta emot och publicera kundrecensioner (artikel 6.1 f i GDPR).

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar ditt namn (valfritt), datum och den tjänst som använts (flygplats, parkeringsplats och tilläggstjänster) samt domänen för den webbplats där du bokade.


För kommunikationsändamål, inklusive kundtjänst

Vad innebär detta syfte?

På vår webbplats finns våra kontaktuppgifter och webbformulär. Detta gör att du kan kontakta oss. När du kontaktar oss och/eller fyller i ett webbformulär behandlar vi de personuppgifter du lämnar för att kontakta dig och besvara din fråga.

Därutöver kan kontakt under vårt tillhandahållande av tjänster vara nödvändig inom andra områden, till exempel för att hantera frågor om vårt avtal. Den rättsliga grunden för denna behandling är vårt berättigade intresse av att kontakta dig som svar på din förfrågan (artikel 6.1 f GDPR).

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar ditt namn, telefonnummer, e-postadress, bokningsnummer (och andra bokningsuppgifter) och annan relevant information som du lämnar vid kontakten.


Marknadsföring

Vad innebär detta ändamål?

Vi kan komma att använda dina personuppgifter för Parkos marknadsföringsaktiviteter. Vi kan till exempel skicka dig vårt nyhetsbrev eller e-postmeddelanden/sms med merförsäljningspaket med möjlighet till rabatter från partners som tillhandahåller ytterligare tjänster. Efter en bokning kan vi också skicka ett e-postmeddelande till dig med eventuella tilläggstjänster från den valda parkeringspartnern.

AVMÄRKNING: Du kan när som helst välja bort våra marknadsföringsaktiviteter genom att använda opt-out-funktionen i slutet av beställningsprocessen, dvs. genom opt-out-funktionen längst ned i din bokningsbekräftelse (du kommer då inte att få några marknadsföringsmeddelanden från oss vid något tillfälle). Du kan också använda avregistreringsfunktionen längst ned i våra andra e-postmeddelanden (marknadsföring). Du kommer fortfarande att få servicemeddelanden om din bokning efter att du har använt opt-out-funktionen.

Våra kunders upplevelser är också mycket viktiga för oss. Därför kan vi be dig att dela med dig av din åsikt om vår tjänst genom en recension och kan skicka dig en påminnelse om att göra det. Om det rör sig om en positiv recension kan vi be dig att dela din recension via Trust Pilot eller Google.

Den rättsliga grunden för denna behandling är vårt berättigade intresse av att genomföra marknadsföringsaktiviteter (artikel 6.1 f i GDPR).

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar din e-postadress, ditt namn, ditt telefonnummer och din bokningshistorik (flygplats och parkering, bokningskod, antal bokningar, bokningsdatum).


För analys för att förbättra plattformens funktioner och identifiera trender (prognoser)

Vad innebär detta syfte?

Vi strävar efter att kontinuerligt förbättra vår plattform och våra tjänster. Därför behandlar vi dina personuppgifter för analytiska ändamål för att förbättra vår plattform och identifiera trender. Den rättsliga grunden för denna behandling är vårt berättigade intresse av att förbättra vår plattform och identifiera trender (för våra prognoser) genom analyser för att optimera vår affärsverksamhet (artikel 6.1 a i GDPR).

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar din e-postadress, kund-ID, bokningshistorik och bokningskod.


ANSÖKAN

För en ansvarsfull, effektiv och ändamålsenlig rekryterings- och urvalsprocess.

Vad innebär detta ändamål?

För att rekrytera och välja ut nya medarbetare eller entreprenörer (frilansare som utför tillfälligt arbete enligt ett tjänstekontrakt) behandlar vi personuppgifter. Detta görs för att bedöma om den sökande eller uppdragstagaren är lämplig för den lediga tjänsten.

Dessa personuppgifter lagras vanligtvis i upp till två månader efter att den lediga tjänsten har avslutats. Detta gör det möjligt för oss att svara på eventuella frågor som du kan ha om resultatet av din ansökan under denna period.

Den rättsliga grunden är vårt berättigade intresse av ett effektivt genomförande av rekryterings- och urvalsförfarandet och av att kunna svara på frågor från sökande om resultatet av deras ansökan (artikel 6.1 f i GDPR).

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar dina kontaktuppgifter (såsom namn, adress, e-post och telefonnummer), personuppgifter från ditt CV och personliga brev, information från din LinkedIn-profil (offentliga uppgifter såsom arbetslivserfarenhet och utbildning), om den sökande har ett BSN-nummer, i förekommande fall ett löneförslag, resultat av en bedömning (intelligens och personlighet), i vissa fall uppgifter som följer upp referenser som du har lämnat och anteckningar från intervjun.


Behålla ditt CV för framtida jobbmöjligheter

Vad innebär detta ändamål?

För att kunna kontakta dig i framtiden om vi hittar en lämplig ledig tjänst behandlar vi dina personuppgifter under ytterligare 12 månader. Den rättsliga grunden för detta är ditt samtycke (artikel 6.1 f i GDPR).

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar dina kontaktuppgifter (t.ex. namn, adress, e-post och telefonnummer), personuppgifterna i ditt CV och personliga brev.


LEVERANTÖRER

För att fullgöra avtal, t.ex. beställningar och kontrakt (daglig affärsverksamhet).

Vad innebär detta ändamål?

För att fullgöra och slutföra våra beställningar och avtal med dig som leverantör behandlar vi personuppgifter om (anställda hos) våra leverantörer. Dessa personuppgifter hjälper oss att ge dig rätt information, t.ex. vid bokningar. Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter för detta ändamål är ingående eller genomförande av ett avtal (artikel 6.1 b i GDPR).

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar namn, titel, befattning, telefonnummer, handelskammarens nummer, arbetsgivare, e-postadress, adress, konto- och momsnummer samt annan relevant information som du lämnar i samband med att avtalet ingås.


För kommunikationsändamål

Vad innebär detta ändamål?

För att kommunicera med dig som leverantör eller samarbetspartner behandlar vi dina personuppgifter. Detta görs för att säkerställa en smidig kommunikation med dig. Behandlingen av personuppgifter för detta ändamål grundar sig på Parkos berättigade intresse av att kommunicera med dig (artikel 6.1 f GDPR).

Vilka personuppgifter behandlar vi för detta ändamål?

Vi behandlar ditt namn, adress, telefonnummer, e-post och eventuellt din befattning.

Dina rättigheter


Du har rätt att vara välinformerad om vad vi gör med dina uppgifter och varför vi behöver dina uppgifter. Vi tillhandahåller denna information genom denna integritetspolicy. Utöver rätten till transparent information har du följande rättigheter:

  • Rätt till tillgång (om du vill veta vilka personuppgifter vi samlar in om dig);
  • Rätt till rättelse (vi rättar gärna personuppgifter som inte längre är korrekta);
  • Rätt att bli bortglömd (i vissa fall kan du be oss att radera dina personuppgifter);
  • Rätt till begränsning av behandling (i vissa fall kan du be oss att begränsa behandlingen av dina personuppgifter);
  • Under vissa förutsättningar rätt till dataportabilitet (om du så önskar kan vi överföra dina personuppgifter till en annan part eller förse dig med en kopia av dina personuppgifter);
  • Rätt att invända (i vissa fall kan du invända mot användningen av dina personuppgifter).

Om du vill utöva någon av dina rättigheter kan du kontakta oss genom att skicka ett e-postmeddelande till support@parkos.se. För att förhindra missbruk kan vi be dig att identifiera dig på ett adekvat sätt innan vi behandlar din begäran. Det kan finnas omständigheter som gör att vi inte kan eller inte fullt ut kan tillmötesgå din begäran. Om en sådan omständighet uppstår kommer vi att informera dig om det. Vi kommer alltid att svara på din begäran inom en månad.

Med vem delar vi personuppgifter?


Parks säljer eller byter inte dina personuppgifter till tredje part. Parkos kan vara juridiskt skyldiga att lämna ut vissa personuppgifter till tredje part, till exempel myndigheter. Därutöver kan vi komma att dela dina personuppgifter med tredje part för att skydda våra egna eller andras rättigheter.

Internt har endast våra anställda tillgång till personuppgifter i den mån det är relevant för deras arbete (enligt principen need-to-know), och alla våra anställda har en sekretessklausul i sina anställningsavtal.

Vi anlitar även personuppgiftsbiträden som behandlar personuppgifter för vår räkning. Vi ingår personuppgiftsbiträdesavtal med dem som uppfyller kraven i GDPR. Det gäller t.ex. rapportering av dataintrång och lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder. Därutöver kan personuppgifter komma att delas med:

  • Ett tvistlösningsorgan och/eller en behörig rättslig myndighet. Detta kan gälla personuppgifter för kunder och/eller tredje part.
  • Potentiella nya aktieägare och deras rådgivare.
  • Leverantörer av ICT-tjänster. När de underhåller, hanterar och stöder våra system och applikationer kan de ha begränsad tillgång till olika personuppgifter.
  • Andra tjänsteleverantörer som är involverade i våra tjänster, t.ex. parkeringspartner och försäkringsbolag (Allianz om en avbeställningsförsäkring har tecknats). Detta kan gälla kunder och/eller tredje parter.
  • Kronofogdar, advokater och administratörer. Vi förser dem med ditt namn och dina kontaktuppgifter, ekonomiska uppgifter och anställningsuppgifter. Detta kan gälla kunder och/eller leverantörer.
  • Våra försäkringsgivare. Vi förser dem med ditt namn, dina kontaktuppgifter och finansiella uppgifter.

Hur länge behåller vi dina personuppgifter?


Vi sparar dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för det ändamål som vi använder dina personuppgifter för och/eller så länge som vi enligt lag är skyldiga att spara personuppgifterna. Exakt hur länge varierar, från några månader till många år, t.ex. eftersom det är nödvändigt för vår bokföring. Lagringsperioderna specificeras per behandlingsaktivitet i vår lagringspolicy. Vi lagrar de sökandes personuppgifter i upp till 2 månader efter rekryterings- och urvalsprocessen. Med ditt samtycke lagrar vi dina uppgifter i ytterligare 12 månader för eventuella framtida lediga jobb.

Samtycke


Om vi behandlar dina uppgifter baserat på ditt samtycke har du alltid rätt att återkalla ditt samtycke. Du kan enkelt göra detta genom att skicka ett e-postmeddelande till support@parkos.se. Om vi i så fall inte har någon annan rättslig grund för behandlingen kommer vi inte längre att använda dina uppgifter för detta ändamål.

Hur skyddar vi dina uppgifter?


Enligt artikel 32 i GDPR är vi skyldiga att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att förhindra förlust av personuppgifter eller olaglig behandling. Därför har vi vidtagit fysiska, administrativa, organisatoriska och tekniska åtgärder. Vi utvärderar regelbundet de tekniska och organisatoriska åtgärderna och justerar dem vid behov. Vår organisation är utformad för att göra allt som är möjligt för att förhindra dataintrång. I händelse av ett dataintrång kommer vi att agera i enlighet med protokollet för dataintrång.

Kontakt och klagomål


Om du har några frågor om detta integritetsmeddelande eller vill utöva dina rättigheter som registrerad kan du kontakta oss via support@parkos.se.

Om du har klagomål om t.ex. hur vi använder dina uppgifter eller hur vi svarar på integritetsrelaterade frågor kan du lämna in ett klagomål till den nederländska dataskyddsmyndigheten.


Groningen, 23 oktober 2024