Allmänna villkor för Parkos

Allmänna villkor ("Allmänna villkor") för Parkos B.V., ett privat aktiebolag, med säte på Boumaboulevard 77, 9723 ZS Groningen, registrerat i Handelskammarens företagsregister under nummer 02095013 ("Parkos"), uppdaterat den 23 oktober 2024.

Allmänt

  1. Dessa allmänna villkor gäller för varje användare ("Användaren") av plattformen Parkos.se ("Plattformen"), för de förmedlingstjänster avseende bokningar ("Förmedlingstjänsterna") som Parkos erbjuder via Plattformen och andra tjänster relaterade till Förmedlingstjänsterna som Parkos erbjuder ("Relaterade tjänster"; Förmedlingstjänsterna och Relaterade tjänster utgör tillsammans "Tjänsterna") och även för alla frågor som rör rättsförhållandet mellan Parkos och Användaren.
  2. Genom att göra en Bokning (enligt definitionen nedan) via Plattformen godkänner Användaren dessa Allmänna Villkor.
  3. Tillämpligheten av eventuella allmänna villkor för Användaren/tredje part avvisas uttryckligen av Parkos och ska inte tillämpas på rättsförhållandet mellan Parkos och Användaren.
  4. Parkos kan ensidigt ändra och/eller komplettera dessa Allmänna Villkor när som helst. Ändringar kommer att meddelas på Plattformen. Eventuella väsentliga ändringar av dessa Allmänna Villkor kommer att meddelas Användaren.

Tjänster

  1. Plattformen gör det möjligt för Användare att hitta, jämföra och boka en parkeringsplats ("Parkeringsplatsen"). När Användaren bokar en Parkeringsplats ("Bokningen") ingås ett avtal ("Avtalet") mellan Användaren och parkeringsleverantören ("Parkeringsleverantören"). Parkos är uttryckligen inte part i detta Avtal och tillhandahåller endast Plattformen. Information om Parkeringsleverantörer och Parkeringsplatsen (t.ex. priser, faciliteter, (avboknings)villkor och tillgänglighet) tillhandahålls av Parkeringsleverantören. Det datum som Bokningen avser benämns nedan som "Bokningssdatum". Vid ingående av avtalet måste användaren också godkänna parkeringsleverantörens allmänna villkor.
  2. Parkos är en plattform och förmedlar endast ingåendet av avtalet mellan användaren och parkeringsleverantören. Parkos har inget inflytande över och ansvarar inte för Parkeringsleverantörernas avtal, priser och eventuella allmänna villkor. Parkos ansvarar inte heller för fullgörandet av Avtalet.
  3. Användaren kan inte åberopa ångerrätten enligt avsnitt 6:230p(d) i den nederländska civillagen efter att ha ingått Avtalet avseende Parkos Tjänster.
  4. Utöver Tjänsterna och Avtalet med Parkeringsleverantören kan Användaren även köpa andra tjänster från Parkos samarbetspartners (t.ex. försäkringstjänster). Användaren ingår ett självständigt avtal med denna eller dessa partner, Parkos är uttryckligen inte part i detta avtal och Parkos är inte involverad i fullgörandet av detta avtal. Dessa samarbetspartners kan tillämpa sina egna allmänna villkor. Dessa allmänna villkor gäller inte för dessa andra (försäkrings)tjänster.
  5. Om Användaren väljer att använda sig av påminnelser kommer Parkos automatiskt att skicka ett meddelande till Användaren för att påminna Användaren om en kommande Bokning. Parkos understryker att Bokningen är Användarens ansvar. Mottagandet av påminnelsen är beroende av tillgängligheten i Användarens nätverk och kan avbrytas/fördröjas.

Process

  1. Efter genomförd Bokning kommer Användaren att få ett e-postmeddelande från Parkos till den e-postadress som Användaren har angett och som ("Bokningsbekräftelse") innehåller:
    1. en bekräftelse som tillåter Användaren att använda Parkeringsplatsen;
    2. all (övrig) information om Parkeringsleverantören och Parkeringsplatsen som är nödvändig för användningen av Bokningen ("Bokningsinformation"); och
    3. när det gäller betjänad parkering, mötesplatsen på den relevanta flygplatsen.
  2. Med Bokningsinformation avses i varje fall:
    1. telefonnummer, adress och vägbeskrivning till Parkeringsleverantören;
    2. priserna för Parkeringsplatsen och betalningssättet; och
    3. avbokningsreglerna.

Skyldigheter för Parkos

  1. Parkos är en plattform och förmedlar ingåendet av avtalet mellan användaren och parkeringsleverantören. Parkos ska sträva efter att tillhandahålla så mycket information som möjligt till Användaren om Parkeringsleverantören och Parkeringsplatsen så att Användaren självständigt kan göra en korrekt bedömning av Parkeringsleverantören och Parkeringsplatsen. Användaren kommer att hitta avbokningsvillkoren och andra villkor för Parkeringsleverantören på Plattformen.
  2. Parkos tar emot information från Parkeringsleverantörer för användning på Plattformen. Parkos kommer att så omsorgsfullt och med så mycket expertis som det är rimligt att undersöka och välja parkeringsleverantörer och den relaterade information som erbjuds via plattformen. Om Parkos inte har agerat oaktsamt tar Parkos inget ansvar för information som tillhandahålls av Parkeringsleverantörer eller tredje part. Parkos kommer naturligtvis att sträva efter att korrigera felaktig information så snart Parkos får kännedom om den.
  3. Parkos kommer att så omsorgsfullt och med så mycket expertis som det är rimligt för att tillhandahålla Relaterade Tjänster (t.ex. skicka påminnelser).

Användarens skyldigheter

  1. Om en användare gör en reservation skapas ett användarkonto med reservationsnumret och användarens e-postadress. Användaren kan logga in på Parkos webbplats med det angivna reservationsnumret och sin e-postadress. Användaren måste vara minst 18 år gammal.
  2. Användaren måste ta del av den Bokningsinformation som skickas. Om användaren inte har mottagit bekräftelsen eller reservationsinformationen inom en timme efter att ha gjort reservationen kan användaren kontakta Parkos kundtjänst.
  3. Användaren måste ta med sig Bokningsbekräftelsen till Parkeringsleverantören. Parkeringsoperatören kan ställa villkor för detta (t.ex. att Användaren lämnar bekräftelsen digitalt och/eller på papper).
  4. Användaren ska kontakta Parkeringsleverantören om han/hon inte räknar med att komma i tid. Användaren är ansvarig för att anlända till parkeringsplatsen i tid.

Priser

  1. Om en Användare gör en Bokning, godkänner Användaren den då gällande taxan. Priserna, som visas på Plattformen, kan komma att ändras, till exempel tillgänglighet, tid för bokning, varaktighet, tid och typ av fordon.
  2. Om inte annat uttryckligen anges gäller följande för de priser som anges på Plattformen:
    1. priserna inkluderar alla tillämpliga skatter (inklusive moms eller lokal variant);
    2. priserna beskattas för indirekta skatter i det land där Parkeringsleverantören är belägen; och
    3. i vissa länder, inklusive (men inte begränsat till) USA, kan federala skatter och statliga skatter ingå i priserna.
  3. Parkos har rätt att ta ut en boknings-/reservationsavgift eller administrationsavgift av Användaren för utförandet av sina Bokningstjänster. Parkos har även rätt att ta ut medlingsavgifter av Parkeringsleverantören i syfte att ingå Avtalet.
  4. Beroende på Användarens val av Relaterade Tjänster kommer Parkos att debitera Användaren avgifterna (i enlighet med avgifterna på Plattformen) med hjälp av den betalningsmetod som Användaren har valt. Parkos har rätt att justera storleken på dessa avgifter.
  5. Priserna är i den valuta som visas på Plattformen. Om en Användare betalar i en annan valuta än den valuta som visas på Plattformen kan Användarens bank ta ut ytterligare avgifter.

Betalning och uppsägning

  1. Betalning av det avtalade priset för Parkeringsplatsen ("Parkeringspriset") sker i) vid tidpunkten för Bokningen, varvid Parkos debiterar Användaren Parkeringspriset och tar emot det från Användaren till förmån för Parkeringsleverantören, eller ii) vid Användarens ankomst till Parkeringsleverantören.
  2. Användaren accepterar att betalningar kan komma att behandlas av en tredje parts betalningsbehandlare.
  3. Användaren har rätt att kostnadsfritt avbeställa Avtalet fram till 24 timmar före Bokningsdagen, om inte annat uttryckligen anges. Om inte annat uttryckligen avtalats, har Parkos rätt att (till förmån för Parkeringsleverantören) debitera Användaren hela Parkeringspriset vid avbokning inom 24 timmar före Bokningsdatumet.
  4. Eventuella obligatoriska transaktionsavgifter som åläggs av finansiella processorer är inte berättigade till återbetalning.
  5. Avbokning sker via plattformen, under rubriken "Logga in" eller kan göras via länken "ändra din bokning" i bekräftelsemejlet. Om avbeställningen inte görs via plattformen är tidpunkten för avbeställningen den tidpunkt då en anställd till Parkos behandlar begäran om avbeställning.
  6. Om Användaren mot förmodan, oavsett anledning, inte tar parkeringsplatsen i anspråk (i tid), ska Användaren ändå betala hela parkeringspriset till Parkos (på uppdrag av Parkeringsleverantören) eller till Parkeringsleverantören. Detta gäller även om inte alla dagar i bokningen utnyttjas.
  7. Om ett fordon avvisas av en Parkeringsleverantör och Användaren kände till eller kunde ha känt till denna information om fordonet, har Parkos rätt att debitera Användaren (till förmån för Parkeringsleverantören) hela Parkeringspriset.
  8. Om Användaren inte tar med sig Bokningsbekräftelsen till Parkeringsleverantören har Parkos rätt att (till förmån för Parkeringsleverantören) debitera Användaren hela Parkeringspriset.

Innehåll på Plattformen

  1. Parkos har åtagit sig att ha en öppen och transparent onlinemiljö på Plattformen. Parkos hjälper Användarna att förstå hur Parkos använder betyg, rangordningar och rekommendationer och hur Parkos genererar intäkter. Dessutom delas information på Parkos plattform. Parkos hjälper användarna att förstå hur Parkos hanterar information och vidtar åtgärder mot olämplig information.
  2. Recensioner, rankningar och rekommendationer. Parkos använder både algoritmiskt beslutsfattande och mänsklig kontroll. Algoritmiskt beslutsfattande innebär att programvaran på Plattformen automatiskt kan granska, filtrera, ranka eller ta bort visst innehåll. Mänsklig kontroll innebär att Parkos anställda kan granska innehåll på Plattformen och kommer att arbeta för att säkerställa att innehållet på Plattformen överensstämmer med tillämpliga lagar och förordningar. Parkos strävar efter att använda en balanserad kombination av både algoritmiskt beslutsfattande och mänsklig kontroll för att säkerställa kvaliteten och tillförlitligheten i Parkeringsleverantörernas erbjudanden på Plattformen.
  3. På Plattformen sorteras Parkeringsleverantörer enligt olika kriterier och enligt olika sorterings- och filtreringsalternativ. Standardvisningen av Parkeringsleverantörer på Plattformen ökar i pris. Parkos förbehåller sig rätten att ändra denna standardsortering (och de tillgängliga filtreringsalternativen). Sådana justeringar kan göras när Parkos anser det nödvändigt, till exempel för att öka värdet för Användaren eller för att förbättra Plattformens funktionalitet. Användarna har frihet att ändra standardsorteringen och använda de tillgängliga filtreringsalternativen som de vill. Detta gör det möjligt för Användare att anpassa visningen av Parkeringsleverantörer till sina personliga preferenser och behov.
  4. Om en Användare eller annan tredje part publicerar en bild, text eller recension som bryter mot denna artikel kommer Parkos att ta bort denna information från Plattformen. Parkos kommer att kontakta Användaren om om Användarens information tas bort från Plattformen. Om Användaren inte samtycker till att denna information tas bort från Plattformen kan Användaren kontakta Parkos kundtjänst.
  5. Överträdelse Missbruk relaterat till Plattformen inkluderar, men är inte begränsat till, följande åtgärder:
    1. att dela, distribuera eller ladda upp (felaktigt eller olagligt) innehåll, inklusive men inte begränsat till material eller innehåll som uppmanar till hat, våld, diskriminering, olaglig verksamhet eller innehåll som gör intrång i en rättighet, såsom upphovsrätt eller integritetsrättigheter;
    2. att använda Plattformen för att utföra olagliga aktiviteter, såsom bedrägeri, nätfiske, spridning av virus eller annan skadlig programvara;
    3. att manipulera Plattformen för att få obehörig tillgång till data eller system (hacking) eller för att störa eller överbelasta Plattformen på något sätt.
  6. Bedömning av missbruk Vid bedömningen av om ett visst beteende anses vara kränkande beaktar Parkos följande fakta och omständigheter:
    1. arten och allvaret i beteendet, missbruket, överträdelsen eller aktiviteten;
    2. missbrukets påverkan på andra Användare, Plattformen och tredje part; och
    3. tidigare överträdelser eller fall av missbruk på Plattformen.
  7. Åtgärder mot övergrepp Beroende på hur allvarligt missbruket är kan Parkos vidta följande åtgärder:
    1. tillfälligt stänga av användaren under en period som står i proportion till missbruket (t.ex. genom att blockera användarens konto);
    2. Avaktivera/radera användarens konto.
    Om Parkos vidtar ovanstående åtgärder kommer Parkos att informera Användaren via e-post om de specifika skälen för att åtgärden har vidtagits, åtgärdens varaktighet och möjligheten att invända mot åtgärden. I slutet av den period som åtgärden gäller har användaren möjlighet att återställa sitt konto (såvida inte användarens konto är permanent avaktiverat/raderat).

Sekretess och personuppgifter

  1. Parkos skyddar Användarnas integritet och behandlar deras personuppgifter i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och andra lagar och förordningar som är tillämpliga på Parkos inom området integritet och dataskydd.
  2. Användaren försäkrar att de personuppgifter som Användaren lämnar till Parkos är fullständiga, korrekta och riktiga och lagligen kan tas emot och behandlas av Parkos. Användaren ska se till att detta tillhandahållande av uppgifter från användaren till Parkos inte bryter mot GDPR och andra lagar och förordningar om integritet och dataskydd. Användaren håller Parkos skadeslöst mot rättsliga anspråk från personer vars personuppgifter har lämnats till Parkos på felaktigt, ofullständigt, oprecist eller inkorrekt eller på annat sätt olagligt av Användaren.
  3. Parkos kommer att vidta rättsliga och rimliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och för att tillhandahålla en säker webbmiljö för användaren. Parkos kan aldrig garantera att de (säkerhets)åtgärder som Parkos vidtar är effektiva under alla omständigheter.
  4. Parkos har rätt att göra de personuppgifter som tillhandahålls av användaren, liksom de personuppgifter som genereras eller berikas av Parkos, tillgängliga för enheter som är knutna till Parkos, personuppgiftsbiträden, IT-tjänsteleverantörer, bokförare och revisorer, juridiska rådgivare, administrationsföretag och andra (affärs-) tjänsteleverantörer som anlitas av Parkos. Om personuppgifter överförs till länder utanför det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet kommer Parkos att säkerställa ett skydd av personuppgifter som i allt väsentligt motsvarar nivån i GDPR.
  5. Parkos informerar Användaren om hur Parkos behandlar personuppgifter genom ett integritetsmeddelande eller motsvarande kommunikationsmetod. Vår integritetspolicy finns under rubriken ”integritetspolicy” längst ned på vår webbplats och utgör en integrerad del av dessa villkor.

Skadeståndsansvar

  1. Parkos ska inte på något sätt vara ansvarigt för utebliven prestation eller skada till följd av Parkeringsleverantörens fullgörande av Avtalet eller för andra tjänster som utförs av Parkos samarbetspartners. Parkos tar inte heller något ansvar för skada på fordonet eller stöld av Användarens fordon.
  2. I den utsträckning det är tillåtet enligt lag, accepterar Parkos inget ansvar för följd- eller affärsförlust, indirekt förlust och förlust av vinst eller omsättning som på något sätt är relaterad till - eller orsakad av - Parkos tjänster.
  3. Parkos accepterar inte något ansvar för skador till följd av användarens handlingar eller försummelser.
  4. Om Parkos av någon anledning ändå måste ersätta skada ska ersättningen, i den utsträckning som lagen medger:
    1. begränsas till det belopp som i sådant fall utbetalas från Parkos ansvarsförsäkring för yrkes- och näringsverksamhet ("Försäkringen"); eller
    2. om skadan inte ersätts av försäkringsgivaren enligt villkoren för Försäkringen, vara begränsad till högst Parkeringspriset.
  5. Parkos har rätt att, om och i den mån det är möjligt, försöka upphäva eller begränsa Användarens skada.
  6. De begränsningar av Parkos ansvar som anges i dessa allmänna villkor ska inte gälla om Parkos eller dess anställd har handlat uppsåtligen eller medvetet vårdslöst.

Oacceptabelt beteende från Användarens sida

  1. Om Användaren bryter mot dessa Allmänna Villkor (inklusive hänvisningar i dessa Allmänna Villkor till andra villkor, riktlinjer och policys) eller tillämpliga lagar och förordningar har Parkos rätt att:
    1. inte ingå avtalet mellan Användaren och Parkeringsleverantören;
    2. avboka en redan gjord bokning;
    3. blockera åtkomst till Plattformen och/eller Användarens konto.
  2. Om Parkos annullerar en bokning kan Användaren vara utan rätt till återbetalning. Om möjligt kommer Parkos att informera Användaren om varför någon av ovanstående åtgärder har vidtagits. Om Användaren inte håller med om någon av de åtgärder som Parkos har vidtagit kan Användaren kontakta Parkos kundtjänst.

Force Majeure

  1. I händelse av force majeure är Parkos inte skyldigt att fullgöra sina åtaganden gentemot Användaren. Parkos skyldigheter avseende Tjänsterna upphävs under den tid som force majeure-situationen varar.
  2. Med force majeure avses varje omständighet som ligger utanför Parkos kontroll och som helt eller delvis hindrar Parkos från att fullgöra sina skyldigheter gentemot Användaren. Detta gäller till exempel affärsstörningar, energifel, bränder och avsaknad av tillstånd som ska erhållas genom regeringen. Force majeure omfattar även: fel i ett (telekommunikations-) nätverk, anslutning eller kommunikationssystem som används och/eller att Plattformen inte är tillgänglig. De förklaringar som anges ovan är inte uttömmande och är endast exempel på omständigheter som under alla omständigheter kommer att betraktas som en force majeure-situation.
  3. Så snart en force majeure-situation uppstår hos Parkos ska Parkos så snart som möjligt rapportera detta på Plattformen eller till Användaren, såvida detta inte kan förväntas av Parkos med hänsyn till omständigheterna.

Klagomål och reklamationer

  1. Om en Användare har några frågor eller klagomål om Tjänsterna kan Användaren kontakta Parkos kundtjänst. Klagomål på Tjänsterna ska av Användaren rapporteras till Parkos omedelbart efter det att klagomålet har uppstått. Vid äventyr av förverkande av rättighet gäller följande: för reklamation av faktura gäller en reklamationstid om två månader från tidpunkten för mottagandet av fakturan. Detta innebär att om Användaren inte reklamerar till Parkos inom denna reklamationstid förlorar Användaren rätten att reklamera till Parkos. Användaren kan anmäla klagomål om missbruk av personuppgifter till Parkos så länge Parkos behandlar personuppgifter om Användaren, utan att det påverkar de rättigheter som Användaren har enligt GDPR.
  2. Anmälan om reklamation ska innehålla en så utförlig beskrivning av reklamationen som möjligt tillsammans med eventuella bilagor (såsom Bokningsinformation) och bokningsnummer.
  3. För klagomål om utförandet av Avtalet med Parkeringsleverantören och/eller andra tjänster som utförs av tredje part, måste användaren kontakta Parkeringsleverantören eller tredje part direkt med hjälp av kontaktuppgifterna som anges i Bokningsinformationen.
  4. Parkos kan hjälpa till med kontakten mellan Användaren och Parkeringsleverantören/tredje part, men är inte skyldig att göra det och detta innebär inte att Parkos tar ansvar för Bokningen, Avtalet mellan Parkeringsleverantören och Användaren eller andra åtgärder från Parkeringsleverantörens sida.
  5. En reklamation upphäver inte Användarens betalningsskyldighet.

Lojalitetsprogram

  1. Parkos har ett lojalitetsprogram utformat för bekanta, vänner och familj som vill använda Tjänsterna ("Vänrabatt"). Efter att ha använt Tjänsterna kan Användaren tjäna en kredit på 7,50 € för varje ytterligare Användare (bekant, vän och/eller familjemedlem som vill använda Tjänsterna) som bokar på Plattformen genom den delade personliga länken. Denna kredit kan användas för en framtida bokning på Plattformen. Efter resan kommer Användaren som delade länken att få krediten för sin nästa bokning, medan Användaren som fick länken får 5% cashback på sin bokning.
  2. Lojalitetsprogrammet kan användas en gång per bokning.
  3. Lojalitetsprogrammet är personligt och rättigheter och skyldigheter kan inte överlåtas till tredje part utan föregående skriftligt medgivande från Parkos.
  4. Parkos förbehåller sig rätten att, efter eget gottfinnande, neka eller avsluta deltagande i Lojalitetsprogrammet vid missbruk eller bedrägligt beteende.
  5. Parkos förbehåller sig rätten att justera rabattsatsen eller permanent avsluta Lojalitetsprogrammet. Vid ändring eller avslutande av Lojalitetsprogrammet kommer Parkos att informera Användaren i god tid via Plattformen. Vid uppsägning av Lojalitetsprogrammet har Användaren möjlighet att fortsätta använda Lojalitetsprogrammet under en period som bestäms av Parkos, varefter Användarens samtliga rättigheter och Parkos samtliga skyldigheter i detta avseende upphör.
  6. För frågor om Lojalitetsprogrammet kan Användare besöka Plattformen eller kontakta Parkos kundtjänst.

Slutbestämmelse

  1. Om någon del av dessa Allmänna Villkor skulle visa sig vara ogiltig, ska övriga delar av dessa Allmänna Villkor fortsätta att vara giltiga. Den ogiltiga eller ogenomförbara bestämmelsen ska ersättas av en giltig och genomförbar bestämmelse som närmast motsvarar avsikten med den ogiltiga eller ogenomförbara bestämmelsen.
  2. Dessa allmänna villkor gäller även om Parkos byter namn, juridisk form eller ägare.
  3. Användaren får inte överlåta rättigheter som härrör från dessa Allmänna villkor till andra parter utan föregående skriftligt medgivande från Parkos.
  4. Dessa allmänna villkor kan upprättas på svenska såväl som på andra språk. I händelse av tvist om innehållet i eller omfattningen av dessa allmänna villkor ska den nederländska texten ha företräde.

Tillämplig lag och tvistlösning

  1. Alla rättsliga förhållanden mellan användaren och Parkos regleras av nederländsk lag. Användare som är etablerade i Europa kan också förlita sig på nationell konsumentlagstiftning.
  2. Tillämpligheten av den internationella köplagen (Wienkonventionen om internationella köp) är uttryckligen utesluten.
  3. Alla tvister som kan uppstå till följd av eller i samband med utförandet av Tjänsterna ska hänskjutas till behörig domstol i Nordnederländernas distriktsdomstol. Användaren, som är baserad i Europa, har rätt att väcka talan vid behörig domstol i den ort där Användaren har sitt säte.