Parkos
user
Toggle Navigation

Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen till Parkos hjälpcenter

Ämnen

Hitta ditt svar; Göra ny bokning

90 % av våra kunder hittar ett svar här

Jag har inte fått någon bekräftelse via e-post, vad ska jag göra?

När du har gjort en bokning får du en bekräftelse via e-post till den e-postadress du angav under bokningsprocessen. Om du inte har fått ditt bekräftelsemeddelande inom 15 minuter ska du göra följande: 

  • För att vara säker, kontrollera din skräppostlåda. Finns bekräftelsemeddelandet inte i din skräppostlåda? Du kan skicka det till dig själv igen genom att klicka på följande länk:
  • Om du fortfarande inte har fått ditt bekräftelsemeddelande kan du kontakta vår kundtjänst under våra öppettider
  • Du kan skriva ut och hantera din bokning genom att logga in på ditt conta Parkos på vår webbplats. Ange din e-postadress och ditt bokningsnummer och klicka på ‘Logga in’

I bekräftelsemeddelandet hittar du en översikt över dina bokningsuppgifter och kontaktinformationen till parkeringen. Det bekräftar att parkeringen har tagit emot din bokning och att en parkeringsplats har reserverats för dig. Dessutom hittar du vägbeskrivningen till parkeringsplatsen eller mötesplatsen (om du har bokat parkeringsservice) i detta e-postmeddelande. 

Visa upp e-postmeddelandet med bokningsbekräftelsen vid incheckningen på parkeringen.

 

Senast uppdaterad: februari 2024

Vilken avgångstid ska jag ange i bokningsformuläret?

När du anger din returtid ber vi dig att ange den exakta landningstiden för ditt flyg, som anges på din flygbiljett. Många av våra partners ber dig sedan att kontakta dem via telefonnumret i ditt bekräftelsemail när du har hämtat ditt bagage. Under samtalet kommer parkeringen att ge dig ytterligare information om upphämtningsplatsen för shuttle eller valet om det behövs.

Du hittar detaljerad information om hur du lämnar och hämtar din bil i din bokningsbekräftelse via e-post.

 

Senast uppdaterad: Juni 2023

Vilken ankomsttid ska jag ange för min bokning?

När du anger din ankomsttid, vänligen ange den tid du förväntar dig att anlända till parkeringen i händelse av shuttle-parking, eller den tid du förväntar dig att anlända till flygplatsen när du har en bokning med betjänad parkering 

Vi rekommenderar alltid att du anländer minst 2,5 timmar före den tid du behöver checka in för ditt flyg på flygplatsen. Men dubbelkolla alltid den ankomsttid som flygbolaget föreslår och planera din ankomsttid därefter.

Vet du inte flygtiderna ännu? Inga problem då. Läs den här artikeln för mer information

 

Senast uppdaterad: februari 2024

Var ska jag fylla i rabattkoden?

Om du vill använda din Parkos voucherkod för ditt valda erbjudande, vänligen kopiera och klistra in koden i rutan som visas när du klickar på den blå texten "Har du en voucher?" bredvid bokningsformuläret.

Om du bokar från en dator kommer texten att visas i det övre högra hörnet. När du bokar från en smartphone hittar du rutan på sidan med onlineformuläret under namnet på parkeringen och sammanfattningen av din bokning. Om du har gjort en bokning med betalningsmetoden "på plats" och fortfarande vill använda kupongen rekommenderar vi att du avbokar din bokning och gör en ny bokning med onlinebetalning på vår webbplats.

Vänligen observera! Parkos vouchers kan endast användas enligt de villkor som anges i e-postmeddelandet som innehåller rabattkoden. Dessutom är kuponger endast giltiga för bokningar som betalas online.

 

Senast uppdaterad: juni 2023

När får jag min bekräftelse via e-post?

Om du redan har gjort din bokning och betalat men inte fått något bekräftelsemail än, rekommenderar vi att du följer följande steg:

  1. Kontrollera om ditt e-postmeddelande hamnade i din skräppostmapp
  2. Kontrollera om lagringskapaciteten i din brevlåda är uppnådd.
  3. Kontrollera om du av misstag har angett fel e-postadress.

Om du inte får bekräftelsemailet inom 10 minuter följer du de förfaranden som beskrivs i den här artikeln. Om du fortfarande inte kan hitta eller ta emot ditt bekräftelsemail kan du kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig gärna.

 


Senast uppdaterad: maj 2023

Hur man fyller i bokningsformuläret

I följande steg förklaras detaljerna i bokningsformuläret.

Dina reseuppgifter

I det första avsnittet i bokningsformuläret är resdatum och tid normalt redan extraherade från din första parkeringssökning. Om du vill göra en standardbokning, vänligen välj resa för "fritid". Om du vill göra en bokning för en affärsrelaterad resa, vänligen välj resor för "business". Om det gäller en affärsresa kan du inkludera relevant företagsinformation i det här avsnittet.

Din information

I det här avsnittet ombeds du att ange dina personuppgifter. Här är det särskilt viktigt att du fyller i rätt e-postadress eftersom det är till den e-postadressen som bekräftelsemeddelandet skickas när bokningen är slutförd.

Information om fordonet

I detta avsnitt måste du ange hur många personer du kommer att anlända med till parkeringen. Detta är viktigt för parkeringen eftersom de behöver veta hur många personer som får plats i skytteltrafiken. Om det bara är möjligt att ange ett maxantal på 2-4 personer, kan detta tyda på att du måste lägga till fler personer i avsnittet "extra service" mot en liten avgift eller att det inte är möjligt att transportera fler personer till flygplatsen för den specifika parkeringen. Vidare kommer du att bli ombedd att ange ditt registreringsnummer och bilmodell. Detta är viktigt eftersom vissa självparkerande parkeringsplatser har ett inpasseringssystem med nummerplåtsigenkänning. Dessutom är det lättare för parkeringsanställda att känna igen din bil under överlämningen av betjänad bil om bilmodell och nummer är kända.

Extra produkter

I början av avsnittet om extraprodukter hittar du alternativet att boka "Bas-, Standard- och Premiumpaket". Paketen skiljer sig åt när det gäller extra tjänster, ändrings- och avbokningsregler. Mer information om de olika paketen hittar du här. Andra extratjänster som kan bokas i detta avsnitt är t.ex. barnstolar, bilrengöring och annat. Avgiften för den eller de valda extratjänsterna läggs automatiskt till dina totala bokningskostnader.

Betalningsmetoder

I det sista avsnittet måste du välja vilken betalningsmetod du vill använda för att betala för bokningen. Observera att inte alla parkeringsplatser erbjuder samma betalningsalternativ. Mer information om betalningsmetoder hittar du här.

För att slutföra din bokning behöver du bara kryssa i de två rutorna under betalningsmetoderna och klicka på den orangea knappen "Slutför bokning". Därefter kommer du att ledas till betalningsprocessen och få din bekräftelse via e-post.

 

Senast uppdaterad: Juni 2023

Vilken ankomst- och avgångstid ska jag ange i bokningsformuläret?

Dina ankomst- och avgångstider är viktig information för våra parkeringsleverantörer att veta. Därmed kan de på bästa sätt organisera transporttjänsten till flygplatsen eller upphämtning på flygplatsen åt dig. 

Ankomsttid

När du gör en bokning på vår webbplats ber vi dig ange den tid du räknar med att anlända till parkeringen om det gäller pendelparkering, eller till flygplatsen om det gäller betjäningsparkering. 

Om du vill använda pendelparkeringen rekommenderar vi att du anländer till parkeringen minst 2,5 timmar före flygets avgång. Om du vill använda betjäningstjänsten rekommenderar vi att du anländer till platsen för bilöverlämning minst 30-45 minuter före incheckning. 

Vi rekommenderar dock att du alltid kontrollerar den ankomsttid som ditt flygbolag föreslår och bokar in din ankomst enligt detta.

Avgångstid

När det gäller avgångstiden ber vi dig ange exakt när ditt flyg landar. Du hittar denna tid på din flygbiljett. Många av våra leverantörer ber dig sedan att kontakta dem via telefonnummer när du har hämtat ut ditt bagagegenom. Du kan göra detta genom numret i ditt bekräftelsemejl. Under samtalet ger parkeringen dig vid behov ytterligare information om pendelbuss- eller betjäntupphämtningsplatsen. 

Du hittar detaljerad information om hur du lämnar och hämtar din bil i ditt e-postmeddelande med bokningsbekräftelsen.



Senast uppdaterad: mars 2023

Hur använder man en Parkos-kupong?

Om du har fått en Parkos voucher via e-post och vill använda den, måste du välja ett av parkeringserbjudandena på vår hemsida. När du har valt din parkeringsplats, vänligen kopiera och klistra in din kupongkod i rutan som visas när du klickar på den blå texten "Har du en kupong?". Om du inte hittar rutan kan du hitta ytterligare information i den här artikeln.

Om du har gjort en bokning med betalningsmetoden "på plats" och fortfarande vill använda kupongen rekommenderar vi att du avbokar din bokning och gör en ny bokning med onlinebetalning på vår webbplats.

Vänligen observera! Parkos vouchers kan endast användas enligt de villkor som anges i e-postmeddelandet som innehåller rabattkoden. Dessutom är kuponger endast giltiga för bokningar som betalas online.

Senast uppdaterad: juni 2023

Hur använder jag min Kompisrabatt från Parkos?

Det har aldrig varit enklare att hitta billig parkering! Använd vårt kompisrabatt-program och få tillbaka 75 SEK på din nästa bokning!

Med kompisrabatt-programmet får du 75 SEK i Parkos-kredit för varje kompis som bokar via din personliga länk och använder parkeringsplatsen. Efter deras resa får du krediter som du kan använda på din nästa bokning, medan dina kompisar får en rabatt på 5 % på deras bokningar.

Så här fungerar det:

  • Bjud in dina kompisar till Parkos genom att dela din personliga länk som du hittar på ditt Parkos-konto (länk) med dem.
  • Dina kompisar måste använda din länk för att boka en parkeringsplats.
  • När dina kompisar återvänder från deras resa får du kredit på 75 SEK för din nästa bokning. Dina kompisar får en återbetalning på 5 % direkt på det konto som de använde för att betala för bokningen.
  • För att granska din kredit går du in på ditt Parkos konto online (länk). Under avsnittet "Vänfördelar" i rutan "Din Parkos-kredit" kan du se hur mycket kredit du har samlat ihop. Klicka sedan på knappen "Använd min kredit för att göra en nya bokning".

Gå in på ditt Parkos-konto och dela din länk nu!



Senast uppdaterad: januari 2023

Hur bokar man Park, Sleep & Fly-tjänsten (1 natt + parkering)?

Tjänsten Park, Sleep & Fly* är en mycket praktisk tjänst där du sparar tid genom att boka ett rum och en parkeringsplats i en och samma bokning på en prisvärd anläggning. 

Du hittar mer information om denna tjänst här. När du gör en bokning anger du den dag och tid du anländer till hotellet för att checka in och dagen och tiden för ditt returflyg. I din Parkos-bokning kommer du att bli ombedd att ange flygnumret för ut- och returresa (eller utresan-och-returresans startpunkt och resmål) eftersom skytteln behöver denna information för att kunna ordna din transfer till och från flygplatsen.

Därefter behöver du bara ange resten av dina personuppgifter i bokningsformuläret och göra bokningen. Du kommer sedan att få din bokningsbekräftelse via e-post. Ta med dig bekräftelsen på ankomst- och avresedagen.

* Du kan ta reda på om tjänsten är tillgänglig för din flygplats genom att välja detta alternativ i filtret "Extra tjänster".

 

 

Senaste uppdatering: mars 2023

Boka via telefon eller e-post

Bokningar via Parkos kan endast göras genom vår webbplats. Vi tar inte emot bokningar via kundtjänst, telefon eller e-post. Detta beror på att tillgängligheten och priserna för våra erbjudanden uppdateras automatiskt i vårt system. Dessutom beror det på dataskyddsskäl när det gäller betalningsdetaljer. 

För mer information om hur man gör en bokning kan du läsa artikeln "Hur man gör en bokning".

 

 

Senaste uppdatering: januari 2023

Vad kan jag göra om onlinebetalningen inte accepteras?

På Parkos kan du betala för din parkeringsplats antingen online eller på plats. När du har valt din önskade parkeringsplats kan du se vilka betalningsmetoder som är tillgängliga.

Om det rör sig om ett erbjudande med onlinebetalning kan du betala direkt när du slutför din bokning. Du kan välja mellan betalning via PayPal, kreditkort, autogiro och andra alternativ. 

Observera att din bokning endast har godkänts när du får en bokningsbekräftelse via e-post. Du kan hitta mer information om det här.

Om din betalning misslyckas kan det bero på följande orsak:

  • Alla uppgifter har inte angetts korrekt. Kontrollera att alla fält i bokningsformuläret har fyllts i.
  • Du har försökt göra bokningen från din smartphone. Om bokningen inte lyckades rekommenderar vi att du försöker igen från din dator, bärbara dator eller surfplatta. Annars kan det också hjälpa att använda en annan webbläsare.
  • Problemet är relaterat till det använda kortet. Det kan hända att problemet är relaterat till det kort eller konto som användes vid bokningstillfället. Du kan ha fått slut på kredit eller ändrat vissa säkerhetsinställningar för onlinebetalningar. I det här fallet rekommenderar vi att du kontaktar kortutgivaren eller din bank för ytterligare hjälp.

Fungerar inte bokningen?

Om bokningen fortfarande inte fungerar rekommenderar vi att du väljer en annan betalningsmetod. Du kan filtrera betalningsmetoderna på sidan för jämförelse av erbjudanden. Här kan du välja att endast visa erbjudanden med kontantbetalning på plats.

Om betalningen lyckas får du ett bekräftelsemejl inom ett par minuter.

 

Senast uppdaterad: juni 2023

Hur får du bokningsbekräftelsen?

När en bokning har genomförts får du automatiskt ett bekräftelsemejl till den e-postadress du angett. När du har fått denna bekräftelse betyder det att en parkeringsplats har bokats för dig.

Om du inte får bekräftelsemejlet inom 10 minuter ska du följa proceduren som beskrivs i den här artikeln.

Du hittar all din reseinformation i bokningsbekräftelsen. Ta med dig ditt bekräftelsemejl på avresedagen.

 

 

Senast uppdaterad: januari 2023

Är det möjligt att parkera med en skåpbil eller husbil?

Om du reser med en skåpbil, en minivan, en husbil eller något annat som är större än en bil kan du alltid hitta relevant information på vår webbplats genom att klicka på knappen "Mer information". Dessutom kan du se om det finns en tilläggsavgift för storleken på din parkeringsplats.

Ibland är det möjligt att välja alternativet "Parkering för minibuss" i bokningsformuläret. Om en extra avgift måste betalas direkt på plats för det överdimensionerade fordonet kommer det att anges på vår webbplats.

 

Senast uppdaterad: Maj 2023

Med vilka terminaler på Milan-Malpensa flygplats finns det skyttel-transfer?

På Milan-Malpensa flygplats samarbetar Parkos med skyttel leverantörer som kan ta dig till terminal 1 och terminal 2.

Det är dock inte alla parkeringsleverantörer som kör till båda terminalerna. Därför rekommenderar vi att du kontrollerar denna information på vår webbplats genom att klicka på den blå knappen "Mer information". Där hittar du mer information om vilka terminaler skytteln för din parkeringsleverantör kör till. På informationssidan anger vi också hur långt tid det tar att ta sig till terminal 1 och terminal 2 med skytteln.

 

Senast uppdaterad: juni 2023

Hur mycket kostar en parkeringsplats?

Om du vill veta mer om priset för parkeringsplatser på en viss flygplats kan du helt enkelt gå in på Parkos webbplats, välja flygplats och ange dina resedatum. Vår webbplats kommer automatiskt att sortera alla parkeringsalternativ baserat på pris, med de mest kostnadseffektiva alternativen först. Om du vill förfina din sökning ytterligare kan du använda de filter som finns på webbsidan.

Vi rekommenderar starkt att du bokar i förväg före dina resedatum, särskilt under högsäsongsperioder som semestertider, för att säkra tillgängligheten och dra nytta av de mest förmånliga priserna.

Vänta inte till sista minuten med att boka en parkeringsplats. Ju tidigare du bokar, desto mer sparar du!

 

Senast uppdaterad: Maj 2023

Flygtiderna är inte kända

Du vet ännu inte exakt när du ska flyga men vill redan boka din parkeringsplats? Även om du ännu inte vet dina flyguppgifter kan du fortfarande göra en bokning på vår Parkos-webbplats.

I det här fallet kan du helt enkelt ange tiden för din förväntade ankomst till parkeringen och ankomsttiden för ditt returflyg. Det är dock mycket viktigt att du ändrar din bokning så snart du vet din flygtid. Då kan parkeringshuset förbereda personalen ordentligt för din ankomst.

Det är viktigt att notera att priserna på vår webbplats kan ändras. Följaktligen kan vi inte garantera att priset för din bokning inte kommer att ändras medan du gör justeringar.

 

Senast uppdaterad: maj 2023

Flyginformationen är inte känd

Om du vill boka en parkeringsplats men din flyginformation ännu inte är känd. När du bokar hos oss kan du helt enkelt fylla i namnet på avgångs- och ankomstflygplatserna i stället för flygnumren.

Så snart du känner till flygnumren ber vi dig att lägga till dem i dina bokningsuppgifter genom att ändra din bokning. Du kan göra detta själv via länken i ditt bekräftelsemejl.

 

 

Senast uppdaterad: juni 2023

När ska jag boka min parkeringsplats?

När du jämför parkeringserbjudanden på vår webbplats kan du se vilka parkeringsleverantörer som har lediga platser under önskat datum och tid. Vissa av våra leverantörer accepterar till och med bokningar som görs upp till tre timmar före din ankomst.

För att säkerställa att du får bästa pris och parkeringsplats rekommenderar vi alltid att du bokar din parkeringsplats i förväg. Vi rekommenderar att du bokar din parkeringsplats minst två dagar i förväg, eftersom vissa parkeringsleverantörer kan redan vara fullbokade. Under rusningstider, till exempel under helgdagar, rekommenderar vi att du bokar din parkeringsplats minst tre dagar i förväg.

 

 

Senaste uppdatering: juni 2023

Hur man gör en bokning

På Parkos kan du enkelt boka en prisvärd och garanterad parkeringsplats hos några av våra många parkeringsleverantörer.

För att reservera en parkeringsplats på Parkos-webbplats väljer du helt enkelt din avreseflygplats, fyller i dina resedatum och klickar på den orangefärgade knappen "Hitta en parkeringsplats". Du kommer att hänvisas till en sida som jämför alla parkeringsplatser och visar dig alla tillgängliga parkeringsplatser för din reseperiod. Jämförelse-sidan visar dig också alla aktuella priser och erbjudanden.

Du kan välja det erbjudande som passar dig bäst genom att använda filter-knappen som du hittar högst upp på sidan. Du kan filtrera resultaten efter, till exempel inomhus-och utomhusparkering eller skytteltrafik och betjäning. När du har valt en leverantör ombeds du att ange dina personuppgifter i bokningsformuläret. När bokning har genomförts får du ett bekräftelsemejl inom några minuter. Här hittar du alla uppgifter om din parkeringsplats och din bokning samt en bekräftelse på dina ankomst-och avresedatum.

Det är viktigt att du tar med dig bekräftelsemejlet när du anländer till parkeringsplatsen. Om du inte har fått det efter din bokning föreslår vi att du följer instruktionerna som redovisas här.

Du kan också ändra eller avboka din bokning genom ditt bekräftelsemejl upp till 24 timmar före ditt avresedatum.



Senaste uppdatering: februari 2023

Kan jag visa bokningsbekräftelsen för parkeringen på min telefon?

Efter bokning med Parkos kommer ett bekräftelsemail att skickas till dig, som vi rekommenderar att du skriver ut och visar upp vid ankomst till parkeringen. Om det inte är möjligt för dig att skriva ut bekräftelsemailet kan du också visa upp det på parkeringen på din bärbara dator, surfplatta eller mobiltelefon. Bekräftelsemeddelandet fungerar som bevis på din bokning till parkeringsleverantören.

 

Senast uppdaterad: Juni 2023

Jag vet inte om min bokning lyckades

När en bokning har slutförts får du en automatisk bekräftelse via e-post med ditt bokningsnummer. När du har fått bekräftelsen har en parkeringsplats automatiskt reserverats åt dig. Om du inte får bekräftelsemeddelandet inom 10 minuter ska du följa anvisningarna i den här artikeln.

Om du inte kan slutföra din bokning, kontrollera om alla uppgifter har angetts korrekt och om alla fält har fyllts i. Vi rekommenderar alltid att du gör din bokning från en stationär eller bärbar dator. I annat fall kan du prova att använda en annan webbläsare. Om detta inte fungerar kan du prova att använda en annan dator. Du kan också försöka välja en annan betalningsmetod om möjligt, t.ex. "Betalning på plats". Problemet kan vara relaterat till den betalningsmetod du har valt.

 

Senast uppdaterad: Juni 2023

Kan jag boka en parkeringsplats för flera bilar samtidigt?

Via vår webbplats är det möjligt att boka samma parkering för mer än en bil samtidigt.

När du gör bokningen måste du först och främst fylla i reseuppgifterna i onlineformuläret för bokning med dina personuppgifter. Under dina uppgifter hittar du länken "Lägg till ett annat fordon". Genom att klicka på den kan du fylla i uppgifterna för det andra fordonet för maximalt nio bilar. Varje bil får sitt eget bokningsnummer, så det kommer aldrig att finnas två bilar nämnda i ett bekräftelsemeddelande.

Observera: om du anger ett annat namn och en annan e-postadress för den extra bilen skickas bekräftelsemeddelandet till den e-postadress som du angav för den andra bilen.


Senast uppdaterad: Juni 2023

Har du inte hittat det rätta svaret?

Kontakta någon av våra medarbetare

Ring oss

Ändra uppgifter

Skicka ett e-postmeddelande till oss

Svar inom 24 timmar

support@parkos.se
Vi är här för att hjälpa dig!
faq.cs-team-picture