Parkos
user
Toggle Navigation

Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen till Parkos hjälpcenter

Ämnen

Hitta ditt svar; Göra ny bokning

90 % av våra kunder hittar ett svar här

Jag har inte fått någon bekräftelse via e-post, vad ska jag göra?

När du har gjort en bokning får du en bekräftelse via e-post till den e-postadress du angav under bokningsprocessen. Om du inte har fått ditt bekräftelsemeddelande inom 15 minuter ska du göra följande: 

  • För att vara säker, kontrollera din skräppostlåda. Finns bekräftelsemeddelandet inte i din skräppostlåda? Du kan skicka det till dig själv igen genom att klicka på följande länk:
  • Om du fortfarande inte har fått ditt bekräftelsemeddelande kan du kontakta vår kundtjänst under våra öppettider
  • Du kan skriva ut och hantera din bokning genom att logga in på ditt conta Parkos på vår webbplats. Ange din e-postadress och ditt bokningsnummer och klicka på ‘Logga in’

I bekräftelsemeddelandet hittar du en översikt över dina bokningsuppgifter och kontaktinformationen till parkeringen. Det bekräftar att parkeringen har tagit emot din bokning och att en parkeringsplats har reserverats för dig. Dessutom hittar du vägbeskrivningen till parkeringsplatsen eller mötesplatsen (om du har bokat parkeringsservice) i detta e-postmeddelande. 

Visa upp e-postmeddelandet med bokningsbekräftelsen vid incheckningen på parkeringen.

 

Senast uppdaterad: februari 2024

Vilken returtid ska jag ange för min bokning? 

När du anger din returtid, vänligen ange den förväntade returtiden för ditt flyg, som anges på din flygbiljett. 

Många av våra partners ber dig kontakta dem så snart du har hämtat ditt bagage, detta kan göras via telefonnumret i ditt bekräftelsemail. De kommer att ge dig ytterligare information om shuttle eller valet upphämtningsplatsen.

Vet du inte flygtiderna ännu? Inga problem då! Kolla in den här artikeln för mer information.

 

Senast uppdaterad: februari 2024

Vilken ankomsttid ska jag ange för min bokning?

När du anger din ankomsttid, vänligen ange den tid du förväntar dig att anlända till parkeringen i händelse av shuttle-parking, eller den tid du förväntar dig att anlända till flygplatsen när du har en bokning med betjänad parkering 

Vi rekommenderar alltid att du anländer minst 2,5 timmar före den tid du behöver checka in för ditt flyg på flygplatsen. Men dubbelkolla alltid den ankomsttid som flygbolaget föreslår och planera din ankomsttid därefter.

Vet du inte flygtiderna ännu? Inga problem då. Läs den här artikeln för mer information

 

Senast uppdaterad: februari 2024

Hur kan jag använda min rabattkod?

Om du vill använda din Parkos rabattkod under utcheckningen, kopiera och klistra in rabattkoden i rutan som visas när du klickar på den blå texten 'Har du en kupong?'. Du hittar den bredvid eller under bokningsformuläret, i prisöversikten för din bokning. Kuponger gäller endast för bokningar som betalas i förväg online.

Om du bokar från en dator visas denna ruta i det övre högra hörnet. När du bokar från en smartphone hittar du denna ruta på bokningsformuläret under namnet på parkeringen och sammanfattningen av din bokning.

Om du har gjort en bokning med betalningsmetoden 'på plats' och fortfarande vill använda kupongen rekommenderar vi att du avbokar din bokning och gör en ny bokning med en onlinebetalning på vår webbplats.

Vänligen observera! Parkos vouchers kan endast användas enligt de villkor som anges i e-postmeddelandet med rabattkoden.


Senast uppdaterad: Februari 2024

När får jag min bekräftelse via e-post?

Inom några sekunder efter att du har slutfört din bokning får du ett bekräftelsemeddelande till den e-postadress som du använde i bokningsformuläret.

Om du inte har fått ditt bekräftelsemeddelande inom 10 till 30 minuter ska du följa stegen nedan:

  1. Kontrollera om bekräftelsemeddelandet har hamnat i skräppostmappen
  2. Kontrollera om lagringskapaciteten i din brevlåda är nådd
  3. Kontrollera om du av misstag har angett fel e-postadress

Om du inte har fått någon bekräftelse ska du följa anvisningarna i den här artikeln. Om du fortfarande inte har fått din bekräftelse kan du kontakta vår kundtjänst via telefon, e-post eller chatt för en snabb lösning. vi hjälper dig gärna.

 

Senast uppdaterad: mars 2024

Vilka tilläggstjänster kan jag inkludera i min bokning?

De flesta av våra parkeringspartners erbjuder en mängd olika extratjänster som du kan inkludera i din bokning. Till exempel: biltvätt, möjlighet att behålla dina nycklar eller barnstolar.

Om du vill veta mer om tilläggstjänsterna klickar du på länken 'Mer information' under namnet på den parkering du är intresserad av eller väljer dem direkt i onlinebokningsformuläret under kategorin 'Extra produkter'.

Nedan hittar du några av de mest populära tjänsterna som du kan inkludera i din bokning:

Biltvätt

Få tillbaka din bil skinande och ren efter din resa!

Förvara dina nycklar

Ta dina bilnycklar med dig under din resa.

Barnstol

Förboka en barnstol för shuttleturen.

Återvänd till en annan flygplats

Boka bilflyttningstjänsten när du reser från två olika flygplatser.

Ytterligare person för transfer

Lägg till extra passagerare för transfer med skyttelbuss.

 

Senast uppdaterad: mars 2024

Hur kan jag lägga till extra tjänster i min bokning?

Våra parkeringspartners erbjuder många olika tjänster som du kan lägga till i din bokning, t.ex:

  • biltvätt,
  • möjlighet att behålla dina nycklar,
  • tillhandahållande av barnstolar.

Du kan enkelt lägga till någon av dessa tjänster, om de är tillgängliga, till din bokning under utcheckningsprocessen genom att välja dem direkt i onlinebokningsformuläret. I bokningsformuläret visas också priserna för varje tilläggstjänst.

Om du vill veta mer om någon av de extra tjänsterna klickar du på länken nedan:

Extra tjänster för dig och din bilsemester!

 

Senast uppdaterad: mars 2024

Hur fyller jag i bokningsformuläret vid utcheckningen?

Nedan hittar du information som hjälper dig när du fyller i din bokning.

Dina reseuppgifter

Datum och tid för resan har normalt redan angetts i din första parkeringssökning. Om du vill göra en standardbokning, vänligen välj resa för 'fritid'. Om du vill göra en bokning för en affärsrelaterad resa väljer du travel for 'business' för att inkludera relevant företagsinformation i detta avsnitt. Om du vill veta mer om skillnaden mellan fritids- och affärsbokning kan du läsa informationen i den här artikeln.

Din information

Du kommer att bli ombedd att ange dina uppgifter. Var noga med att fylla i rätt e-postadress eftersom det är den e-postadress som bekräftelsemeddelandet skickas till när bokningen har slutförts.

Antal personer

Detta är inte alltid nödvändigt. Om det efterfrågas, vänligen ange antalet personer som anländer till parkeringen. På så sätt kan parkeringen planera transfer till flygplatsen med en shuttle. Om det inte är möjligt att välja antal personer måste du lägga till fler personer i avsnittet 'extra service' mot en liten avgift, eller så betyder det att det inte är möjligt att transportera fler personer till flygplatsen för den specifika parkeringen.

Information om fordonet

Du kan bli ombedd att ange registreringsnummer och bilmodell. Detta är viktigt eftersom vissa självparkerande parkeringsplatser har ett inpasseringssystem med nummerplåtsigenkänning. Dessutom är det lättare för parkeringsanställda att känna igen din bil vid överlämnandet av betjäningsfordon om bilmodell och nummer är kända.
Extra produkter

I början av avsnittet om extraprodukter hittar du alternativet att boka 'Bas-, Standard- och Premiumpaket'. Paketen skiljer sig åt när det gäller extra tjänster, ändrings- och avbokningsregler. Mer information om de olika paketen hittar du här. Andra extratjänster som kan bokas i detta avsnitt är t.ex. barnstolar, biltvätt och annat. Avgiften för den eller de valda extratjänsterna läggs automatiskt till din totala bokningskostnad.

Betalningsmetoder

Du kan välja vilken betalningsmetod du vill använda. Observera att inte alla parkeringsplatser erbjuder samma betalningsalternativ. Mer information om betalningsmetoder hittar du här.
För att slutföra din bokning, kryssa i de två rutorna under betalningsmetoderna och klicka på den orangea knappen 'Slutför bokning'. Du kommer då att dirigeras till betalningsprocessen och få din bekräftelse via e-post.

 

Senast uppdaterad: mars 2024

Vilken ankomst- och returtid ska jag fylla i på bokningsformuläret?

Våra parkeringspartners organiserar transporten till och från flygplatsen eller upphämtningen på flygplatsen, baserat på din ankomst- och returtid.

Ankomsttid

Ange den tid du räknar med att anlända till parkeringen vid shuttle-parking, eller den tid du räknar med att anlända till flygplatsen vid en bokning med valet-parking.
I båda fallen rekommenderar vi att du anländer minst 2,5 timmar före incheckningstiden för ditt flyg. Kontrollera alltid den ankomsttid som flygbolaget föreslår och planera din ankomst därefter.

Tid för återresa

Ange den förväntade returtiden för ditt flyg, enligt vad som anges på din flygbiljett. Många av våra partners ber dig att kontakta dem när du har hämtat ditt bagage på hemresan via telefonnumret i ditt bekräftelsemail. Då kommer parkeringsbolaget att ge dig ytterligare information om upphämtningsplatsen för shuttle eller valet om det behövs. Du hittar mer detaljerad information om din ankomst och återresa i din bokningsbekräftelse via e-post.

Vet inte dina ankomst- och returtider

Oroa dig inte om du inte vet dina exakta ankomst- och returtider ännu. Du kan fortfarande göra din bokning genom att ange de ungefärliga tiderna. När du vet de exakta tiderna kan du ange dem direkt från bekräftelsemeddelandet som du får när
du har bokat genom att klicka på "Sedan kan du klicka här för att ändra eller avboka din bokning". Denna information är viktig för parkeringen, så att de vet när de ska välkomna dig och din bil. Du kan ändra din bokning upp till 24 timmar före din ankomsttid till parkeringen.

 

Senast uppdaterad: mars 2024

Hur använder man en Parkos rabattkod?

På bokningsformuläret i kassan kan du kopiera och klistra in din rabattkod i rutan som visas när du klickar på den blå texten "Har du en rabattkod?". Om du inte hittar rutan kan du hitta ytterligare information i denna artikel. Du kan bara använda kupongen på en bokning som betalas online, så se till att du väljer ett betalningsalternativ under "Betala på webbplatsen".

Om du har gjort en bokning med ett betalningsalternativ under "Betala hos parkeringsleverantören" och fortfarande vill använda kupongen, rekommenderar vi att du avbokar din bokning och gör en ny bokning med en onlinebetalningsmetod på vår webbplats.

Vänligen observera. Rabattkoderna kan endast användas i enlighet med villkoren.

 

Senast uppdaterad: mars 2024

Hur kan jag använda Parkos vänrabatt?

Med vårt vänrabattprogram får du 7,50 € Parkos-kredit för varje vän som bokar via din personliga länk. Efter deras resa får du krediten för din nästa bokning, medan dina vänner får en cashback på 5 % på sin bokning.

Så här fungerar det:

  • Bjud in dina vänner till Parkos genom att dela din personliga länk som du hittar på ditt Parkos-konto.
  • Dina vänner måste använda din länk för att boka sin parkeringsplats.
  • Inom 10 dagar efter att dina vänner återvänt från sin resa får du en kredit på 7,50 € för din nästa bokning. Dina vänner får en återbetalning på 5 % direkt till det konto som de använde för att betala för sin bokning.
  • För att kontrollera din kredit, gå till ditt Parkos-konto och klicka på avsnittet "Vänförmåner". När du rullar nedåt hittar du "Din Parkos-kredit". Här kan du se hur mycket kredit du har byggt upp. Klicka sedan på "Använd min kredit" för att använda den för din nästa bokning.

Billig parkering har aldrig varit så enkelt, gå till ditt Parkos-konto och börja dela din länk.

Senast uppdaterad: mars 2024

Hur man bokar tjänsten Park, Sleep & Fly (1 natt + parkering)

Med tjänsten Park, Sleep & Fly kan du spara tid genom att boka ett rum och en parkeringsplats på samma anläggning. Du kan se om tjänsten är tillgänglig för din flygplats genom att välja alternativet "Park-Sleep-Fly" under filtret "Tjänster".

När du gör en bokning anger du vilken dag och tid du vill anlända till hotellet för att checka in, samt dag och tid för ditt returflyg. På utcheckningssidan kommer du att bli ombedd att ange ditt utrese- och returflygnummer (eller destinationen för din resa och ursprunget för din returresa) eftersom shuttle-leverantören behöver denna information för att ordna din transfer till och från flygplatsen.

Vidare anger du resten av din personliga information på utcheckningssidan och fortsätter med bokningen. Du kommer att få en bokningsbekräftelse via e-post inom några sekunder. Se till att visa upp din bokningsbekräftelse vid incheckningen på hotellet.


Senaste uppdatering: mars 2024

Kan jag boka via telefon, e-post eller chatt?

Bokningar kan endast göras via vår hemsida. Vi accepterar inte bokningar via kundtjänst via telefon, e-post eller chatt.

Eftersom tillgängligheten och priserna på våra erbjudanden uppdateras automatiskt i vårt system och kan ändras. Dessutom beror detta på dataskyddsskäl när det gäller betalningen av din bokning.

Mer information om hur du gör en bokning finns i artikeln "Hur man gör en bokning" .

 

Senaste uppdatering: mars 2024

Min onlinebetalning accepteras inte, vad ska jag göra?

Om din betalning misslyckas kan du prova någon av följande lösningar:

  • Dubbelkolla att alla fält i bokningsformuläret har fyllts i korrekt
  • Försök att boka igen via en annan enhet, t.ex. din PC, laptop eller surfplatta. I annat fall föreslår vi att du använder en annan webbläsare
  • Kontakta kortutgivaren eller din bank för ytterligare hjälp om du har slut på kredit eller har ändrat säkerhetsinställningarna för onlinebetalningar

Bokningen lyckades inte?

Om bokningen ändå inte går igenom rekommenderar vi att du väljer en annan betalningsmetod. Du kan filtrera betalningsmetoderna på sidan för jämförelse av erbjudanden. Om en betalning lyckas kommer du att få bekräftelsemeddelandet inom några sekunder efter att du har slutfört din bokning.Observera att din bokning inte är framgångsrik förrän du får en bokningsbekräftelse via e-post. Du kan hitta mer information om det här.

 

Senast uppdaterad: mars 2024

Hur får du bokningsbekräftelsen?

När en bokning har genomförts får du automatiskt ett bekräftelsemejl till den e-postadress du angett. När du har fått denna bekräftelse betyder det att en parkeringsplats har bokats för dig.

Om du inte får bekräftelsemejlet inom 10 minuter ska du följa proceduren som beskrivs i den här artikeln.

Du hittar all din reseinformation i bokningsbekräftelsen. Ta med dig ditt bekräftelsemejl på avresedagen.

 

 

Senast uppdaterad: januari 2023

Är det möjligt att parkera med en skåpbil eller husbil?

Om du reser med en skåpbil, en minivan, en husbil eller något annat som är större än en bil kan du alltid hitta relevant information på vår webbplats genom att klicka på knappen "Mer information". Dessutom kan du se om det finns en tilläggsavgift för storleken på din parkeringsplats.

Ibland är det möjligt att välja alternativet "Parkering för minibuss" i bokningsformuläret. Om en extra avgift måste betalas direkt på plats för det överdimensionerade fordonet kommer det att anges på vår webbplats.

 

Senast uppdaterad: Maj 2023

Med vilka terminaler på Milan-Malpensa flygplats finns det skyttel-transfer?

På Milan-Malpensa flygplats samarbetar Parkos med skyttel leverantörer som kan ta dig till terminal 1 och terminal 2.

Det är dock inte alla parkeringsleverantörer som kör till båda terminalerna. Därför rekommenderar vi att du kontrollerar denna information på vår webbplats genom att klicka på den blå knappen "Mer information". Där hittar du mer information om vilka terminaler skytteln för din parkeringsleverantör kör till. På informationssidan anger vi också hur långt tid det tar att ta sig till terminal 1 och terminal 2 med skytteln.

 

Senast uppdaterad: juni 2023

Hur mycket kostar långtidsparkering?

För att ta reda på mer om priset för parkering på en viss flygplats, besök Parkos webbplats, välj flygplats och ange dina resedatum. Vår webbplats kommer automatiskt att sortera alla parkeringsalternativ baserat på pris, med de mest kostnadseffektiva alternativen listade först. För att ytterligare förfina din sökning, använd filtren. Priserna kan variera mellan olika datum och kan ändras beroende på tillgänglighet.

Därför rekommenderar vi att du bokar i god tid före ditt resedatum, särskilt under högsäsonger som helgdagar, för att säkra tillgänglighet och dra nytta av de mest fördelaktiga priserna.

 

Senast uppdaterad: mars 2024

Vad ska jag göra när mina flygtider fortfarande är okända?

Det är inga problem. Det är möjligt att göra en bokning på vår webbplats när du ännu inte vet dina exakta flygtider
I så fall anger du tiden för din beräknade ankomst till parkeringen och ankomsttiden för ditt returflyg. Det är dock mycket viktigt att du redigerar din bokning så snart du vet din flygtid, detta är kostnadsfritt. Detta gör det möjligt för parkeringen att förbereda personalen för din ankomst och återkomst.
Observera att priserna på vår webbplats kan ändras. Vi kan inte garantera att priset på din bokning inte kommer att ändras när du gör justeringar.


Senast uppdaterad: mars 2024

Vad ska jag göra när mina flyguppgifter fortfarande är okända?

Det är inga problem! Det går bra att göra en bokning på vår webbplats även om du ännu inte känner till de exakta flyguppgifterna.

I så fall kan du helt enkelt fylla i namnet på flygplatsen för din avgång och landning, istället för flygnumret.

Så snart du vet flygnumren ber vi dig att lägga till dem i dina bokningsuppgifter genom att redigera din bokning. Du kan göra detta via länken i ditt bekräftelsemail.

 

Senast uppdaterad: mars 2024

När ska jag boka min parkeringsplats?

För att säkerställa att du får bästa pris och parkeringsplats rekommenderar vi att du bokar din parkeringsplats i förväg.

Vi rekommenderar att du bokar din parkeringsplats minst två dagar i förväg, eftersom vissa parkeringsleverantörer redan kan vara fullbokade. Under högsäsong, t.ex. helgdagar, rekommenderar vi att du bokar din parkeringsplats minst tre dagar i förväg.

Vi förstår att detta inte alltid är möjligt, inga problem, vissa av våra parkeringspartners accepterar bokningar som görs upp till 3 timmar före ankomst.


Senaste uppdatering: mars 2024

Hur gör jag en bokning?

För att boka en parkeringsplats på vår webbplats, välj din avreseflygplats, fyll i dina resedatum och klicka på knappen "Sök parkeringsplatser". Du kommer till sidan med parkeringsjämförelser som visar alla tillgängliga parkeringsplatser och deras priser för den period du reser.

Du kan nu välja det erbjudande som passar dig bäst genom att använda de filter som finns högst upp på sidan. Du kan filtrera resultaten efter t.ex. inomhus- och utomhusparkering eller transferservice och betjäningsservice. När du har valt en leverantör kommer du att bli ombedd att fylla i dina personliga uppgifter i bokningsformuläret. När du har slutfört din bokning kommer du att få en bekräftelse via e-post inom några minuter. Här hittar du alla uppgifter om din parkeringsplats och din bokning, samt en bekräftelse på dina ankomst- och avresedatum.

Du måste ta med dig bekräftelsemeddelandet när du anländer till parkeringen. Om du inte har fått den efter bokningen rekommenderar vi att du följer den procedur som anges här.

Du kan också ändra eller avboka din bokning via ditt bekräftelsemeddelande upp till 24 timmar före avresedatumet.


Senaste uppdatering: mars 2024

Kan jag visa bokningsbekräftelsen på min telefon i parkeringshuset?

Ja, naturligtvis. Du kan skriva ut PDF-filen med din bekräftelse eller visa den på din bärbara dator, surfplatta eller mobiltelefon vid incheckningen på parkeringen på din ankomstdag.

Bekräftelsemeddelandet fungerar som bevis på din bokning till parkeringsleverantören. Du får detta e-postmeddelande efter att du har gjort en bokning.

Senast uppdaterad: mars 2024

Hur vet jag om min bokning har gått igenom?

När en bokning har slutförts får du en automatisk bekräftelse via e-post med ditt bokningsnummer. När du har fått bekräftelsen har en parkeringsplats reserverats åt dig. Om du inte får bekräftelsemeddelandet inom 15 minuter ska du följa de förfaranden som beskrivs i den här artikeln.

Om du inte kan slutföra bokningen, kontrollera om alla uppgifter har angetts korrekt och att alla fält har fyllts i. Vi rekommenderar att du gör din bokning från en stationär eller bärbar dator. I annat fall kan du prova att använda en annan webbläsare. Du kan också försöka välja en annan betalningsmetod om möjligt, t.ex. "Betala på plats". Problemet kan vara relaterat till den betalningsmetod du har valt.

Senast uppdaterad: mars 2024

Kan jag boka en parkeringsplats för flera bilar samtidigt?

Ja, det är möjligt. När du gör bokningen måste du först fylla i reseuppgifterna i bokningsformuläret med din personliga information. Under dina uppgifter hittar du länken "Lägg till extra fordon". Genom att klicka på den kan du fylla i uppgifterna för det andra fordonet, du kan göra detta för högst nio bilar. Varje bil får sitt eget bokningsnummer, så det kommer aldrig att finnas två bilar nämnda i ett bekräftelsemeddelande.

Observera: Om du anger ett annat namn och en annan e-postadress för den extra bilen kommer bekräftelsemeddelandet att skickas till den e-postadress som du angav för den andra bilen.

Senast uppdaterad: mars 2024

Har du inte hittat det rätta svaret?

Kontakta någon av våra medarbetare

Ring oss

Stängt

Skicka ett e-postmeddelande till oss

Svar inom 24 timmar

support@parkos.se
Vi är här för att hjälpa dig!
faq.cs-team-picture